HISTORIE

Historiske bilder under galleri, Vedlegg som feks. «TunedPipe`n» under her!

Norsk Modell Speed Båt Racing Historie
Denne siden innholder en serie med artikler fra modell speed båt miljøet i Norge for 20 – 30 – 40 år siden  Norsk Modell Speed Båt Historie, del 11 – «Buskerud RC (båt) Klubb »  dd.mm.2015
Neste del i vår serie tar et dypdykk i materiale fra BRCK som Trond Egil Pedersen samlet sammen….Coming…!   Norsk Modell Speed Båt Historie, del 10 – «Tuned Pipe’en»  12.12.2014
For lenge lenge siden, lenge før internet, blogger og annet var en del av hverdagen, så utga NMSBF et blad med navnet TunedPipe’en. Dette kom ut 4 ganger i året med informasjon og artikler for de model speed båt interesserte. Vi har fått samlet sammen endel av disse gamle blekkene som vi skal scanne og dele her. Følgende har vi, se listen nedenfor – sitter noen på flere av disse så ta kontakt.
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 9 – «The Beginning – Starten på Heat Racing i Norge»  31.10.2010
Denne artikkelen stod på trykk i 1975 i det amerikanske magasinet «Flying models». Dette var starten på heatracing i Norge, første race var i 1974. Øyvind Borge som var en av drivkreftene i miljøet den gangen (HobbyMek, Oslo RC Båt Klubb), står for bilder og tekst. Det var en slik beskrevet demo av Øyvind Borge og Erik Røvig m.fl. på det årlige racet (Fiskumvannet ved Vestfossen) med full size båter i 1974 som fikk undertegnede i gang med Heat Racing…     
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 8 – «Modell speed båt miljøet i Rogaland. del 2»  23.05.2005
Jeg har et par bilder fra 29 mars 1983. Jeg var ung den gangen, 17 år og gikk på Gymnaset. Jeg kjørte min Kawasaki KH100 som var kraftig trimmet til Drammen og snakket med Roger Ludvigsen om båtene hans. Jeg kjøpte blant annet en Lotus Speed som var den første båten jeg bygget. Hadde Rossi 65 motoren i den. I V-bunns båten var det en OPS 90. Rossi motoren gikk for å være det beste som kunne fåes. Med max 25500 rpm med «tuned pipe».Slik jeg husker det så var det ikke noen reell «speedbåt» klubb i Rogaland da jeg som 14 åring (1980) kjøpte min Lotus Speed og Rossi motor for konfirmasjons pengene hos Birkemo. Jeg tok initiativ til å danne\blåse liv i klubben i samtale med Terje Svåsand. Mener vi kalte klubben Rogaland RC Speedbåt Klubb» den gangen. Da jeg ikke hadde bil, ble jeg ofte med Terje når han skulle kjøre.Rogaland RC speedbåt klubb kom i kontakt med Norsk Modell Speed Båt Forbund i min tid som formann. Vi fikk tildelt nummer serie fra 500 til 599 i tilfelle vi i fremtiden skulle være med på konkurranser.Jeg tok også kontakt med Stavanger kommune om å få kjøre båt i Breiavatnet i sentrum av stavanger på 17 mai i 1983. Dette ville kunne ha gitt stor interesse for hobbien. Det hele så ut til å gå bra, men i siste liten ble det stanset da en miljø avdeling i kommunen var redd for støyen fra båtene (….på 17 mai !?)mvhJørn Stokke     
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 8 – «Modell speed båt miljøet i Rogaland»  04.12.2003
Våren 1978 satt Terje Svåsand og Harley Kastmo og mekket modellbil. Det ble diskutert modellbåt og om hvorvidt det var mulig å få en modellbåt til å gå like fort som bil. Begge var i starten på 30 årene og diskusjonen utspant seg hjemme hos Terje på Ullandhaug i Stavanger. Det ingen av disse visste var at diskusjonen de hadde la grunnlag for det miljøet innen modellbåt som i dag eksisterer i Rogaland.

Diskusjonen gikk også på at det måtte være mulig å samle alle i distriktet som hadde en modellbåt slik at det kunne dannes en klubb. Klubben ble etablert sommeren 1978 og ”Rogaland RC Båt Klubb” var et faktum.I Stavanger var Birkemo hobby behjelpelig med å skaffe utstyr og båter. Den gang var det V-bunns båter produsert av Roger Ludvigsen i Drammen som var det store. Roger produserte Lotus båter, og særlig Lotus 2 var populær. Andre merker som var i handelen var RC-båt, en svensk produsent. Hydroer var det ingen som hadde hørt om, langt mindre sett, slik at alle hadde V-bunnsbåter. I 1975 hadde OPS sluppet 65 marine motor på markedet, og dette var et must for medlemmene. Noen hadde fremdeles Webra motorer, men OPS var det store navnet.Lotus 2 båtene var V-bunnsbåter uten særlig kjøreegenskaper og var konstruert for 3,5cc motor. Alle puttet OPS 65 oppi og de som ikke har sett en slik kombinasjon kan tenke seg til hvordan det oppførte seg. Den gang hadde ingen her på vestlandet hørt om flex og overflatepropeller, dette kom først noen år siden. Terje Svåsand hadde også en Lotus competition med Twin OPS 65 motorer.Rogaland RC. Båtklubb hadde ingen egen plass å kjøre før Limavannet ved Ålgård like sør for Stavanger ble tatt i bruk i 1980. Undertegnede kom i kontakt med klubben samme år og antall medlemmer var da over 100 personer. Våren 1981 hadde klubben ”vårtreff” for medlemmer, og på kjøreplassen ved Limavannet var 90 medlemmer med båter møtt frem og jeg kan huske at det var et imponerende skue med båter på alle kanter. Antakelig var det ikke så mange, men for en ung utøver som nettopp hadde kommet i kontakt med miljøet virket det ivertfall slik. Mange hadde samme frekvens, men dette ble ordnet ved at mottaker og senderkrystall ble byttet og vi kalte dette reversert kanal. ( dette er mulig på 27 AM).Klubbmøter ble avviklet i lokalene til Forus dekkservice på Forus, og på årsmøtet 1981 ble Jørn Stokke valgt som formann. Jørn dro klubben et hakk videre ved å ta kontakt med det som i dag heter Norsk Modell Speed Båt Forbund. Den gang ble dette styrt av Roar Andersen og Jon Melby. Klubben ble ikke meldt inn i forbundet før 1987. Jørn var også i kontakt med Stein Bergflødt Iversen i Bergen hvor muligheten av å arrangere et løp på vestlandet ble diskutert uten at det kom noe ut av dette.1981 var også det året Terje og Harley reiste på tur til Drammen for å besøke Hobbymann og se hvordan de store kanonene fikk båtene sine til å gå. Rundt 1985 ga flere av ildsjelen i miljøet seg og undertegnede overtok alle papirer knyttet til Rogaland RC. Båtklubb. Medlemsmassen bestod da av 2 personer, Arne Ness og Rudi Arnesen. Arne og Rudi fortsatte å drive klubben og sakte men sikkert kom nye medlemmer til.I 1988 reiste Arne og Rudi til Drammen for å delta i Nordisk på stordammen. Dette ble ingen suksess for oss, men det ga oss inspirasjon til å drive videre. Vel hjemme ble sponsoravtale for klubbens medlemmer inngått med O.Sæland hobbyforetning i Sandnes. Jone Sæland som i dag driver butikken ble også medlem i båtklubben og dette ga oss mange nye medlemmer dette året.På årsmøtet i forbundet våren 1989 ble vi tildelt å arrangere NM runde nummer 4 som skulle foregå sent på høsten. Dette ga oss en kjempeutfordring da vi ikke hadde arrangert noe liknende før. Med minnet fra deltakelse i nordisk på Stordamen gikk vi igang. Tillatelse til å bruke Melsvann som arena ble innhentet hos Jæren friluftsråd og sponsoravtale om pokaler ble vi enige med O.Sæland om at de skulle ta kostnaden av. Som kjøreplattform ble det lagt ut 50 Europaller i form av en L fordi Melsvann er langgrunt og kjørestand måtte legges langt ut i vannet. Til dommertårn ble liften på en lastebil benyttet. Vi hadde ikke speakeranlegg og nedtellingsprosedyren var spillt inn på en kassett og kassettspiller ble benyttet til å foreta starten. Problemet var at han som holdt kassettspilleren måtte stå ute med førerene slik at de kunne høre hva som ble sagt, men da fikk ikke dommerne med seg et ord av det som kom ut av spilleren. Dommerne måtte stole på at førerne selv hadde kontroll med hvordan de lå an og dette sammen med det som ble observert fra liften bak på lastebilen gjorde at arrangementet ble vellykket.Dette løpet var det første i rekken av årlige løp og høydepunktet kom under Stavanger GP 1992 da vi arrangerte løp på samme sted, bare da var kjørestand og dommertårn bygget opp av stillas levert av Block Berge bygg. Tårnet var 6 meter høyt og readybox samt kjørestand utgjorde over 50 kvm med stillas. Jærradioen hadde direktesending fra løpet med oppdateringer om plasseringer osv. Det ble registrert over 1500 tilskuere.Dette året skiftet klubben navn fra Rogaland til Sandnes RC båtklubb. Dette var det flere årsaker til. Det var blitt etablert en klubb i Haugesund og siden Haugesund ligger i Rogaland falt det seg naturlig at navnebytte ble foretatt. En annen grunn var at Sandnes kommune ga 5000 kr i startkapital og årlig driftstøtte til organisasjoner som var drevet på frivillig basis.1992 kom Atle Gjøse og Svein Fjeld inn i klubben, og ble de nye ildsjelene for videre drift av Sandnes RC. båtklubb. Klubbens styre bestod av disse to sammen med Rudi Arnesen og Bjørn Magne Sæland frem til 1995 da Bjørnulf Stokkan overtok formannsvervet. Klubbens aktiviteter ble flyttet til Svihusvannet samme år hvor klubben fremdeles har tilholdsted.Medlemsmassen i Sandnes rc båtklubb har de siste år fått en del nye medlemmer med interesse for skala og seilbåt slik at det å arrangere og delta på konkuranser med speedbåt ikke er prioritert. Dette har resultert i at ”Stavanger Heat Racing Team” ble stiftet høsten 2003. Stavanger Heat racing team er registrert som medlem i NMSBF og har som målsetting å bygge opp et miljø i distriktet som har konkuransekjøring som førsteprioritet.Siden diskusjonen mellom Terje og Harley foregikk sent på 70 tallet og frem til i dag, har over 400 personer vært innom modellbåtmiljøet i Stavangerdistriktet.
Terje Svåsand døde av kreft i år 2000 og vi vil la denne historien stå til minne om han. Rudi Arnesen Stavanger Heat Racing Team                        
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 7 – «Tune Grand Prix 1978»  11.02.2003
Bildene under historiske bilder er tatt av undertegnede som fersk heatracing førstereisgutt (15 år) i 1978. På bildene en og to kan en se den meget populære (og suksessfulle) MiniCat, den gule med en 10 cc Webra motor, den grønne båten lakkert med flake finish tilhørte Tore Haug og var utstyrt med en OPS 6.5 cc motor. Det tredje bildet viser Kenneth Lundquists egendesignede utrigger hydro, den som har fulgt sporten en stund vet at Kenneth er en av de mest suksessfulle sjåfører i denne sporten med utallige VM, EM, SM og Nordiske mesterskaps pokaler på hylla hema i stugan. Bilde fire viser Øyvind Borges (HobbyMek) egendesignede 21 utrigger, den pleide å bringe hjem endel edelt metall for Øyvind. Det neste bildet er en 60 Wing Ding fra Octura. Denne båten tilhørte Trond Johannesen (RIP) som den gangen var OPS importør til Norge. De to neste bildene viser endel forskjellige båter som HobbyMek hadde med til utstilling. På det nest siste bildet har jeg tatt med et bilde av Odd Tangens Pussycat, dengang med en 6.5 cc OPS motor. Det var forøvrig også det første året vi kjørte med flex-axler, spør Odd om hvor mange ganger han måtte lodde den etter at den røyk under kjøring… Det siste bildet viser premiebordet, det var premie til de åtte første i hver klasse, men så var det totalt nærmere 100 båter med fra Sverige og Norge.           
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 6 – «Gamle minner…»  02.07.2002
Her er som lovet bilder fra Tune Grand Prix tatt av Per Chr. Magnussen (Østfold Modell Båt Klubb) ca. 1980.Her er en kort rapport fra Per:»Morsom ide med litt tilbakeblikk på norsk modellbåtsport. Fant noen bilder i et album som kanskje kan være interessante i denne sammenhengen. De er tatt ca. 1980-81 (evt.-79, jfr. hårsveisen til gutta), og kanskje noen kjenner seg igjen. På den tiden kjørte ØMBK sine løp på Tunevannet like utenfor Sarpsborg sentrum, og undertegnede var på den tiden kun «hangaround». Det skulle gå mange år før jeg bygde min første speedbåt. Legg merke til opptilten på strutten til Leif’s gule båt, svenskens fieldboks laget av trekasse fra Pripps og at sideeksos var det mest utbredte ennå. 10-kubikkerne var mer vanlige enn de på 15. De fleste startet med lær-rem, men en og annen el.-starter hadde dukket opp. Svenskene var ikke så leie på å dra til Norge for å kjøre løp på den tiden. Alt var såre enkelt: Man hadde klassene A,B og C! Og startprosedyren var spilt inn på kassettbånd.» Klikk på bildene for å se de i større utgave.      I neste del kommer vi med mer bilder, undertegnede har gravd fram et gammelt album, det gjenstår kun å få scannet bildene…   
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 5 – «Norwegian Powerboat News»  23.05.2002
Her skriver Jan Hafnor fra Oslo R/C Båt Klubb mer i Model Airplane News (publisert i Februar 1982) om modell speed båt racing i Norge anno 1981. Klikk på bildene for å lese mer.  I neste del kommer vi med en del bilder fra Tune Grand Prix tatt av Per Chr. Magnussen (Østfold Modell Båt Klubb) i 1980.   
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 4 – «Skandinavisk Mesterskap 1981»  03.05.2002
I 1981 ble Skandinavisk Mesterskap arrangert på Tune vannet ved Sarpsborg. Jan Hafnor fra Oslo R/C Båt Klubb skrev en beretning fra løpet som ble sendt til Model Airplane News  hvor John Oian dengangen dekket modell speed båt racing (dette var lenge før Radio Control Boat Modeler magasinet ble startet – se www.rcboatmodeler.com ). Model Airplane News trykket historien i Januar 1982. Dessverre er ikke bildekvaliteten så god, men vi kommer til å publisere bilder av noen av disse båtene som er vist her senere. Klikk på bildene for å lese mer.  I neste del i denne serien skriver Jan Hafnor mer i Model Airplane News (Februar 1982) om hvordan modell speed båt racing i Norge var på slutten av 70 tallet.   
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 3 – «Oslo R/C Båt Klubb»  25.04.2002
I Norge ble det riktig fart i heat racing med modell båter på begynnelsen av 70 tallet. Pådriver var i første rekke Oslo R/C Båt Klubb som ble started i 1973. Klubben vokste raskt til mer enn 50 medlemmer. Klubben var en rendyrket modell speed båt klubb og de fleste av medlemmene var aktivt med på heat racing. Utstyr fikk medlemmene ofte fra HobbyMek i Oslo som også var sentral i oppblomstringen av denne sporten.Nedenfor har vi tatt med «reklame» brosjyren som Oslo R/C Båt Klubb hadde midt på 70 tallet. Klikk på bildene for å se de i større utgave      
Klubben organiserte også heat racing i Norge, inkludert Norgesmesterskap (dette er siden 1980 organisert av Norges Modell Speed Båt Forbund). I begynnelsen var konkurransene i Oslo området, men med voksende interesse på østlandet ble det etter hvert en løps serie  på steder som Sarpsborg, Oslo, Drammen og Tønsberg. På slutten av 70 tallet var forøvrig Tune Grand Prix i Sarpsborg et av de største stevnene i Europa med opptil 80 – 90 deltakende båter fra Norge og Sverige (husk at det den gangen var kun 4 klasser og ikke 8 som i dag). Vi kommer tilbake til Tune Grand Prix senere i denne serien.Etterhvert fikk flere av medlemmene god erfaring med sporten og begynte å designe egne konstruksjoner i tillegg til tilgjengelige modeller fra HobbyMek, Sverige og USA. Undertegnede kjørte selv norske utriggere som Cobra, Trigger og Shark. Cobra var en båt designet av Roar Andersen, som forøvrig var formann i ORCBK i mange år. John Melbye var også en ivrig racer som designet og bygde Shark, en utrigger som var meget rask og vant mange konkurranser.  Trigger var en annen rask båt, kan dessverre ikke huske hvem som lagde den, som også gjorde innhugg på premieutdelingene. Vi skal se om vi kan finne noen bilder av disse båtene, hvis noen sitter på bilder av norske modell speed båter fra denne tiden så send gjerne en email til web master. Neste del i denne serien vil bli en artikkel fra Model Airplane News om Skandinavisk Mesterskap på Tune vannet i 1981   
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 2 – «Terje Haugen setter fartsrekord»  07.04.2002
Artikkelen nedenfor er sakset fra Model Airplane News i 1982. I oktober 1981 var Terje Haugen fra Oslo RC Båt Klubb i Indianapolis (USA) hvor han deltok i International Model Power Boat Association (IMPBA) speed record trials. Terje satte likegodt en ny strakbane IMPBA rekord, 85.486 miles (137.5 km/t), med sin 4 år gamle Crapshooter utrigger hydro og en OPS 65 motor.Klikk på bildet for å lese mer.Neste del i denne serien vil bli om Oslo RC Båt Klubb   
Norsk Modell Speed Båt Historie, del 1 – «Heat Racing»  29.03.2002
På denne siden kommer vi til å ha flere artikler fra det norske modell speed båt miljøet i 1970 og 1980 årene. Siden begynnelsen av 1970 årene har norske modell speed båt førere vært med i verdenstoppen i heat racing, en sport som har sitt utspring i USA på 1950 tallet.I Norge ble det riktig fart i heat racing med modell båter på begynnelsen av 70 tallet. Pådrivere var spesielt Øyvind Borge og Erik Røvig som sammen startet firmaet Hobby Mek i Elisenberg veien på Frogner i Oslo. Hobby Mek drev stort sett kun med modell speed båter for heat racing og utstyrte de fleste av medlemmene i Oslo RC Båt Klubb med utstyr. Det ble kjørt med amerikanske båter som Wind Ding (Octura), Gator (Pinckert) og Crapshooter, men Øyvind og Erik solgte sammen med produsent Terje Haugen også egne båter i glassfiber. Dette var hovedsaklig katamaraner som Blazer, MiniCat og Pussycat. Spesielt MiniCat modellen ble brukt mye i Scandinavia på slutten av 70 tallet med stor suksess.Miljøet i Oslo RC Båt Klubb (klubben hadde en tid mer enn 50 aktive medlemmer) ble en pådriver for miljøet i andre deler av Norge og flere andre klubber ble startet i Bergen, Drammen og Østfold på 70 tallet, racing ble organisert etc. Det ironiske i dag er at det er nesten ingen interesse for modell speed båter i Oslo. Istedenfor har miljøet vokst utenfor hovedstaden i Østfold, Buskerud, Vestfold, Agder og Hordaland.Undertegnede ble hektet på sporten i 1973 når Oslo RC Båt Klubb hadde oppvisning på det årlige Formel 1 båt race ved Fiskum vannet utenfor Drammen.Vi kommer til å kikke litt i gamle fotoalbum og se om vi kan finne noen interesante bilder fra denne tiden.Neste del i denne serien vil bli om Terje Haugen’s IMPBA strakbane rekord i USA (1981)
Lag nettstedet ditt med WordPress.com
Sett i gang
%d bloggere liker dette: